Klachtenprocedure

Klachtenprocedure

Klachten

Soms gebeurt het dat een ouder en/ of jongere niet tevreden zijn over hoe de begeleiding loopt. Of het kan zijn dat de samenwerking met de thuisbegeleider moeilijk loopt.

Als een ouder en/ of jongere ontevreden zijn, proberen zij best in de eerste plaats hierover te praten met diegene met wie ze het probleem ervaren. Als dat niet helpt of als de ouder en/ of jongere vrezen niet gehoord te worden, dan kunnen zij een klacht neerleggen.

Waar kan een gezin terecht met een klacht?

  • Ze kunnen contact nemen met de teamcoördinator van de betrokken dienst.
  • Ze kunnen contact nemen met de ombudsdienst van Sporen:
    De stafmedewerkers vorming en coaching zijn aangesteld binnen vzw Sporen om een klacht op een goede manier op te volgen en samen naar een oplossing te zoeken. Ze zijn niet rechtstreeks verbonden met de teams.
    Telefoonnummer: 016/38.76.00
    Adres: Geldenaaksebaan 428, 3001 Heverlee
    E-mail: ombudsdienst@sporen.be
  • Ze kunnen contact nemen met een externe vertrouwenspersoon, Gie Kiesekoms, die niet verbonden is aan vzw Sporen.
    Hij luistert en zoekt naar oplossingen als een ouder en/ of jongere een ernstige klacht hebben over onze werking. Gezinnen kunnen schrijven naar:
    Gie Kiesekoms , Redingenstraat 6, 3000 Leuven
    E-mail: gie.kiesekoms@cawoostbrabant.be
  • Ze kunnen bellen naar de JO-LIJN. Dit is het gratis telefoonnummer van de ombudsdienst voor ouder(s) en jongeren in de Bijzondere Jeugdzorg. Je kan de JO-LIJN bellen op: 0800/900.33, op maandag van 9 tot 13 uur en op woensdag en vrijdag van 13 tot 18 uur.
    Of mailen naar: jo-lijn@jongerenwelzijn.be
  • Ze kunnen contact nemen met de externe bemiddeling:
    Bij een conflict tussen de afdeling van Sporen en een jongere en/of gezin kan één partij of kunnen beide partijen externe bemiddeling aanvragen bij Integrale Jeugdhulp.
    Telefoonnummer: 016/26.73.07
    E-mail: bemiddeling@vlaamsbrabant.be